Etusivu » Ajankohtaiset » Blogi » Aviomiehen ja vaimon erilliset sängyt

Aviomiehen ja vaimon erilliset sängyt

 
Miksi nuoret kisiiläisnaiset eivät halua jakaa aviovuodetta puolisonsa kanssa? Ja millaisia vaikutuksia sillä on heidän paikkaansa yhteisössä?

”Madam, olen kiitollinen antamastasi koulutuksesta. Muutin mieheni talosta nukkumaan keittiöön, joka on erillinen rakennus. Ajattelin sen olevan normaalia, koska niin tekevät kaikki muutkin minun iässäni. Mieheni pyysi minua palaamaan kotiin ja olemaan hänen vaimonsa, mutten voinut sietää ajatusta sängyn jakamisesta hänen kanssaan…

Kieltäydyin.

Eräänä iltana sairastuin. Olin niin kipeä, että olisin tarvinnut hänen apuaan päästäkseni sairaalaan. Ryömin keittiöstä talomme ovelle.

Koputin.

Kutsuin häntä.

Hän ei tullut ulos.

Hän sanoi, ettei hänen tarvinnut auttaa minua, koska en enää ollut hänen vaimonsa.

Luulin, että hän vitsaili, mutta hän ei tullut ulos talosta.

Lankomieheni kuuli hätäni ja vei minut sairaalaan.

En koskaan ymmärtänyt miksi jätin aviovuoteemme nukkuakseni yöni keittiössä. Ajattelin aina hänen olevan hirviö, koska hän halusi maata kanssani, vaikka olin jo tämän ikäinen. Ajattelin sen olevan sopimatonta, koska en enää itse himoinnut häntä.

Tänä päivänä tiedän miksi minä ja monet muut naiset minun iässäni jättävät miestensä sängyt.

Minä palaan vielä aviovuoteeseemme.

Tiedän, että hän tulee pilkkaamaan minua.

En aio välittää siitä ja kestän kaiken nöyryytyksen siihen asti, että olen saanut palata yhteiseen sänkyymme.”

Äskeinen tarina on naisen tunnustus, jonka hän kertoi osallistuttuaan yhteen silpomisen haitoista kertovaan kokoukseemme. Hän ei kertonut tarinaansa kaikkien kuullen. Hän tuli luokseni hitain askelin ja pyysi minut sivuun kertoakseen kokemuksestansa.

 

 

Kun ajattelen hänen kokemustaan, niin ymmärrän, ettei tämä ole minulle uusi asia. Olen kasvanut nähden vastaavia tarinoita ympärilläni. Muistan, kun olin nuori, noin kuuden tai seitsemän vanha, asuin tätini ja setäni luona. Nukuin äitini kanssa erillisessä sängyssä ja kuulin heidän tappelevan asioista joista en tiennyt ja joita en tuolloin ymmärtänyt. Nyt tiedän, että samoihin aikoihin setäni avioitui toisen vaimonsa kanssa ja heidän esikoisensa on minua seitsemän vuotta nuorempi.

En ymmärtänyt silloin, enkä oikeastaan ennen kuin vasta viime aikoina, kun olen oppinut silpomisen haitoista ja siitä, kuinka silpominen tappaa naisen seksuaalisen halukkuuden jo nuorella iällä. Nainen, joka kertoi minulle muuttaneensa pois heidän aviovuoteestaan, oli vain 32-vuotias ja juuri synnyttänyt heidän kuopuksensa.

Tätini oli melko lailla saman ikäinen siirtyessään yksinomaan sänkyynsä.

Olen kuullut, kuinka naiset, jotka ovat vasta 27-vuotiaita, kertovat, etteivät he päästä miehiään lähelleen. Eivät edes silloin, kun miehet ovat olleet kunniallisia ja uskollisia. Näiden erojen taustalla voi olla monia syitä, joita emme voi ohittaa, mutta yksi syy voi olla naisten sukuelinten silpominen.

Olen nähnyt oman isäni makuuhuoneessa kaksi sänkyä, vaikka äitipuoleni on vasta kolmissakymmenissä. Kuten sanoin, en tiedä mikä on tämän kahden sängyn ilmiön taustalla, mutta silpominen voi olla yksi tekijä.

Samanlaisissa tilanteissa olen kuullut lukemattomien naisten kertovat, kuinka he rohkaisevat miehiään avioitumaan toisen vaimon kanssa tai edes hankkimaan avioliiton ulkopuolisen suhteen – kunhan miehet eivät vain pyydä naisia jakamaan samaa sänkyä kanssaan.

Tämä voi toimia joillekin pareille, mutta on tiettyjä vaikutuksia, jotka on otettava huomioon, jos lähtee tälle tielle.

Yksi niistä on sukupuolitautien leviäminen kasvaa, kun avioliittoihin liittyy enemmän ihmisiä. Tai kuten yllä olevan naisen tarinassa, perheväkivallan määrä kasvaa, kun aviomiehet ja sukulaiset kieltävät naisilta oikeudenmukaisen kohtelun. Myös lapset kärsivät, kun heidän on jaettava isänsä monien lasten ja useiden ”äitien” kanssa. Eikä yhteiskuntamme pääse oikeille raiteille sosiaalisessa tai taloudellisessa kehityksessä.

Taantumukselliset kulttuuriset käytännöt, kuten naisten sukupuolielinten silpominen, kukoistavat edelleen yhteisöissämme. Eivätkä yhteisön jäsenet selvästikään osaa liittää edellä mainittuja sosiaalisia vaikutuksia haitallisiin käytäntöihin.

Ja niin tyttömme ja naisemme menettävät edelleenkin arvokkuutensa ja merkityksensä yhteisöissämme.

 

***

 

The Two-Bed Bedrooms Phenomenon

“Madam, I am very grateful for your training. I moved out of my husband’s house to sleep in the kitchen (usually a separate house from the main house) and I felt it was normal because everyone else my age does it. He kept calling me to come back and be his wife but I could not stand sharing with him a bed…

I refused

One night I got sick, so sick that I needed his assistance to go to hospital. So I crawled out of the kitchen to the main house door.

I knocked…

I called…

He did not come out…

He told me he did not have an obligation to help me as I was no longer his wife

I thought he was joking, but he did not come out.

My brother in-law had heard of the distress and came out, he took me to hospital.

I have never understood why I left my husband’s bed for the kitchen. I always thought of him as a monster wanting to sleep with at my age. It was inappropriate, I thought, as I no longer desired him.

But today I know why I and many other women my age leave their husbands’ beds.

I will go back.

I know he will insult me and even make fun of me.

But I will ignore and stand the humiliation, until I am back to our bed”

This was a confession from one of the women that attended our interactive session on the effects of FGM. She did not say this in front of the others. Instead, she came slowly to me and asked me aside, and then narrated her experience.

But then as I think hard about this experience, I realize that it is not so new to me. I have grown up seeing this happen all around me. I remember when I was young, maybe 6-7, living with my aunt and uncle. I would sleep with my aunt in the second bed in their bedroom and they would fight over things I did not know or understand then. All I know is that my uncle got married to a second wife at around that time and their first born is seven years my junior.

I did not understand that then, and maybe not until very recently when I learnt the effects of FGM and how it kills the women’s sexually urge from a very young age. The woman that came to me above was only 32 when she moved out, after getting her last born.

My aunt was around that age as well.

I have listened to cases where women as young as 27 confess that they cannot let their husband near them, not even when the man has stayed faithful to his responsibilities. We cannot overlook the effect of other marital issues that may be the reason for this ‘separation’, but then FGM is just one of these issues.

I have seen two beds in my own father’s bedroom, yet my step-mother is in her mid-thirties. As I said before, I may not know the reason for this phenomenon, but FGM may as well be one of the reasons.

It is on the same light that I have heard of numerous stories of women that encourage their husbands to get second wives or even have extra-marital affairs just as long as they do not ask them to share their beds.

Well, this may be fine to others but not when you consider the effects of such a practice:

The spreading of STIs gets to its peak as marriages become crowded.

Like in the example of the case of the woman above, cases of GBV continue to increase as women are denied their rightful place and treatment by their husbands and relatives in the family.

Children in these families suffer as they have to share their father with many other children and ‘mothers’.

Our societies continue to derail in the areas of social and economic development.

Retrogressive cultural practices such as FGM continue to thrive in a society where its members cannot clearly relate these social effects to the practice.

Our girls and women continue to lose their dignity and significance in society.

 

 

Asiasanat: , ,

Viimeisimmät ajankohtaiset artikkelit

TILAA SOLIDAARISUUS-LEHTI

X

Solidaarisuus-lehti kertoo ihmisistä, joiden elämään Solidaarisuuden työ tasa-arvon ja toimeentulomahdollisuuksien vahvistamiseksi vaikuttaa Keniassa, Ugandassa, Somalimaassa, Nicaraguassa ja Suomessa. Ilmainen lehti ilmestyy kaksi kertaa vuodessa.

* merkityt kentät ovat pakollisia

TEE OSOITTEENMUUTOS

X

* merkityt kentät ovat pakollisia

Maailma kylässä -festivaaleilla pääsi virtuaalimatkalle Nicaraguaan. Lisäksi viikonlopun aikana festivaalikävijät kertoivat missä naisen paikka on heidän mielestään.
Lue lisää »
Rita Kostamasta tuli pakolainen, kun hänen synnyinmaassaan Ruandassa alkoi kansanmurha. Suomen pakolaiskiintiöön pääseminen palautti hänen uskonsa elämään.
Lue lisää »
 
”Sukuelinten silpominen on ongelma, joka on pakko saada loppumaan."
Lue lisää »
Palkittu kirjailija ja elokuvantekijä Hassan Blasim päätyi Suomeen sattumalta 12 vuotta sitten. Nyt hän puhuu pakolaisten oikeuksien puolesta, jotta kenenkään ei tarvitsisi tehdä samaa matkaa.
Lue lisää »
Äitiys on tehtävänä uniikki, sillä se tekee kaikista maailman äideistä tasavertaisia. Äidin rakkaus on aina äidin rakkautta.
Lue lisää »
Kaikki vanhemmat haluavat lapsensa parasta, ja useimmat ovat valmiita tekemään kaiken mahdollisen lapsensa tulevaisuuden turvaamiseksi.
Lue lisää »