Etusivu » Ajankohtaiset » Blogi » Silpominen: Este tyttöjen koulutukselle

Silpominen: Este tyttöjen koulutukselle

 
"Perinteisesti silpominen on kisii-kulttuurissa merkinnyt aikuistumisriittiä, jossa tyttö siirtyy lapsuudesta aikuisuuteen. Aikuisuus tuo mukanaan vastuuta ja odotuksia, jotka eivät sovi yhteen tytön koulunkäynnin kanssa."

Mieleni täyttyy huolesta, kun ajattelen meidän maaseudun tyttöjen koulunkäyntiä. Suuremmissa kaupungeissa elävien puolesta en osaa huolestua, sillä totuus on, että kaupungeissa tytöt menestyvät koulussa paremmin.

Kansallisten kokeiden tuloksissa kisiiläistytöt ovat itseasiassa listojen kärjessä. Se synnyttää mielikuvan akateemisesti lahjakkaasta yhteisöstä. Monet elävätkin tässä käsityksessä, mutta he unohtavat silloin syrjäseutujen tytöt. Heidän koulumenestyksensä on paljon heikompaa.

Mielessäni pyörii kulttuuri ja perinteet, jotka vaikuttavat näiden maaseuduntyttöjen elämään. He elävät keskellä kisii-perinteiden sydäntä. Yksi näistä perinteistä on silpominen.

En itsekään ymmärtänyt sitä enkä tiennyt asiasta ennen kuin aloitin silpomisen vastaisen työni Solidaarisuuden hankkeessa.

Silpominen on valtava este tyttöjen koulumenestykselle.

Sen vaikutukset tyttöjen koulunkäyntiin ovat monimutkaisia ja haitallisia tyttöjen hyvinvoinnille.

Perinteisesti silpominen on kisii-kulttuurissa merkinnyt aikuistumisriittiä, jossa tyttö siirtyy lapsuudesta aikuisuuteen. Tämä tarkoittaa sitä, että silpomisen läpikäynyttä tyttöä pidetään aikuisena niin yhteisössään kuin koulussakin.

Aikuisuus tuo mukanaan vastuuta ja odotuksia, jotka eivät sovi yhteen tytön koulunkäynnin kanssa.

Uudet vastuut ja yhteisön odotukset menevät tytön koulutuksen edelle.

Pienet koululaistytöt leikkivät vielä vapautuneesti poikien kanssa.

Samalla kun kierrämme kouluissa kertomassa silpomisen haitoista, keräämme tietoa tyttöjen ja poikien koulumenestyksestä. Yleistä on, että alemmilla luokilla tytöt pärjäävät paremmin ja ovat useammin paikalla kuin pojat. Tuossa vaiheessa suurin osa tytöistä ei ole vielä joutunut silvottavaksi. Opintojen edetessä tyttöjen määrä luokassa hupenee ja heidän arvosanansa laskevat. Tämä osuu yksiin sen ikäkauden kanssa, jolloin tyttöjä yleensä silvotaan.

Miksi silpominen sitten saa tytöt pärjäämään huonommin ja jättämään koulun kesken?

Moni asia.

Silpominen liittyy seksuaalisuuteen. Se raottaa salamyhkäisyyden huntua ja antaa tytöille uutta ymmärrystä seksuaalisuudesta. Tytöt alkavat usein vasta silpomisen jälkeen ymmärtää eroja sukupuolten ja sukupuoliroolien välillä. Tämä kaikki tuodaan selkeästi esille lauluissa ja opetuksissa, joita tytöille kerrotaan silpomisrituaalin aikana. Eräskin laulu kuuluu näin: ’Et ole enää vaimo vain pojille, nyt olet vaimo miehille.’

Tytöille opetetaan, että heidän itsensä ja poikien välillä tulee pitää hajurako. Heidän oletetaan pitävän siitä lähtien itseään naisina eikä tyttöinä. Heitä muistutetaan asemastaan, joka on poikien rinnalla yhteisössä toissijainen.

Vanhemmat tytöt eivät enää leiki poikien kanssa välitunnilla. Isommat tytöt seuraavat leikkejä sivusta.

Mutta kuinka tämä liittyy heidän kouluttautumiseen?

Tytöt alkavat ujostella luokassa. He eivät enää koe olevansa yhtä vapaita poikien, tai edes miesopettajien seurassa, koska heidän seksuaalisuuttaan on korostettu. Tytöt, jotka olivat ennen aktiivisia luokassa, hiljenevät sellaistenkin yksinkertaisten asioiden suhteen kuin viittaaminen tai välitunnilla leikkiminen. Ujoudessaan heistä tulee salamyhkäisiä ja he saattavat kehittää jopa romanttisia suhteita poikiin, ystävyyden sijaan. Pahinta on kuitenkin se, että tytöt hyväksyvät olevansa alempiarvoisia, jopa koulutuksen suhteen.

Lopulta tytöt eivät keskity lainkaan koulunkäyntiin, koska heidän seksuaalisuuttaan ylikorostetaan joka tilanteessa.

Nämä ovat vaikeita asioita, joista yritämme puhua tytöille. Me kun yritämme saada heidät ei vain pysymään koulussa, vaan myös pärjäämään siellä hyvin.

Meidän tulee saada tytöt ymmärtämään, että heidän elämänsä ei koostu pelkästään seksuaalisuudesta.

Meidän täytyy opettaa tytöt pitämään puoliaan ja puolustamaan omaa koulunkäyntiään jo siinä vaiheessa, kun he ovat vielä nuoria ja viattomia, ennen kuin vääristyneet käsitykset sukupuolirooleista ja seksuaalisuudesta saavuttavat heidät.

Meidän on saatava tytöt ymmärtämään, kuinka tärkeää koulutus on heille.

Nuoret tytöt ja pojat iloisina leikkien pyörteissä.

 

Teksti: Grace Kerubo

Suomennos: Tuisku Tuukkanen

 

FGM: A Barrier to Girls’ Education

A lot of things come into my mind when I think about the education of our girls in the rural communities. I don’t have a big problem with those staying in bigger cities like Nairobi because truth is, they are doing a lot better academically. In fact, so is the situation that when the national exams are released, girls from the Kisii community do appear among the best performed students, thus giving the nation an impression of an academically-vibrant community. So do many stakeholders think and perceive that a lot is forgotten of the girls in the rural schools, whose performance is quite low.

One of the things that come into mind when we think of girls in the rural schools is culture and tradition. These girls thrive at the heart of the Kisii traditions, one of them being FGM. Myself I did not have this knowledge and understanding until I began working with ISF on the FGM project.

FGM is a major hindrance to good academic performance by girls.

It is a complex relationship between the two variables which comes to play at the expense of the wellbeing of the girl-child.

Culturally, FGM is a rite of passage that marks the transition of the girl from childhood to adulthood. What this means is that a girl that has undergone FGM is considered an adult by the lens of the community, including the school within the community.

With adulthood comes responsibilities and expectations.

These responsibilities are not necessarily compatible with the academic requirements of the girl.

These responsibilities and expectations take over the girl’s need for education.

In the process of our work to create awareness on FGM in schools, we do carry out research on the performance of girls vis-à-vis that of boys. The common trend is that in the lower classes, girls’ enrollment and performance is higher than that of boys. Coincidentally, this is the time that most girls have not yet undergone FGM. As the students progress in classes, most girls drop out and their performance comes down. Coincidentally also, this is the time that most girls have undergone FGM.

What, therefore, is there about FGM that makes girls drop out of school and lower their academic performance?

A lot.

FGM is a sexually related activity, which opens the veil and exposes the girls to the understanding of sex. Actually, it is after FGM that girls begin to understand the sexual differences and gender roles between them and boys. This is culminated through the songs sung during the practice and the teachings that the girls get during the practice.

One of the song says, ‘you are now no longer a wife to the boys, but a wife to the men’.

The girls are taught to create barriers in association between them and boys.

The girls are required to perceive of themselves as young women and not girls.

The girls are reminded of their place in society, which is secondary to that of the boys.

So what does this do to their education?

Girls begin to shy off in class. They are no longer free in the presence of boys and even male teachers as they begin to take note of their sexuality. Girls that were previously active in class begin to shy off from simple actions such as raising up their hands to answer or ask questions or playing in the fields. In the process of such shyness, they become secretive and even develop romantic relations with the boys in the place of open friendships. Even worse is that the girls accept their place as relegated to that of boys, even in education.

Eventually, the girls’ attention to education is overthrown by their attention to sexuality.

These are the many complexities that we seek to address as we reach out to the girl and ensure that she does not only stay in school, but that she stays productive in school.

We need to make girls realize that a girl’s world does not exist only on the sexual sphere.

We need to make girls learn to stand up and defend their quest for education when they are young and innocent before it is adulterated by inaccurate conceptions about gender roles and sexuality.

We need to make girls realize the importance of education in their lives.

 

Asiasanat: , ,

Viimeisimmät ajankohtaiset artikkelit

TILAA SOLIDAARISUUS-LEHTI

X

Solidaarisuus-lehti kertoo ihmisistä, joiden elämään Solidaarisuuden työ tasa-arvon ja toimeentulomahdollisuuksien vahvistamiseksi vaikuttaa Keniassa, Ugandassa, Somalimaassa, Nicaraguassa ja Suomessa. Ilmainen lehti ilmestyy kaksi kertaa vuodessa.

* merkityt kentät ovat pakollisia

TEE OSOITTEENMUUTOS

X

* merkityt kentät ovat pakollisia

Nenäpäivä-kampanjan varoilla tuetaan tyttöjen silpomisen vastaista työtä.
Lue lisää »
Ensi viikolla äänestetään uusi presidentti Somalimaahan. ”Vaalien odotetaan sujuvan ilman suurempia levottomuuksia”, kertoo kansainvälisenä vaalitarkkailijana toimiva Solidaarisuuden aluepäällikkö Airi Kähärä.
Lue lisää »
 
Somalimaalaiset valmistautuvat vaaliuurnille. Ensi viikolla äänestetään uudesta presidentistä, eikä ääntä välttämättä anneta oman klaanin edustajalle.
Lue lisää »
Ruokaturvaa parannettaessa on varmistettava ruuan saatavuuden lisäksi tuotanto-olojen vakaus. Halvalla ruualla on nimittäin hintansa ja se pahin hinta ovat voimattomat ja nälkäiset pientuottajat.
Lue lisää »
Kenialaiset maksavat nyt kovaa hintaa demokratiastaan. Poliittinen tilanne kiristyy päivä päivältä ja maassa jännitetään nyt, järjestetäänkö uusia presidentinvaaleja vaiko ei.
Lue lisää »
”Olin pelkuri. Koetin vastustella ja huusin. Hämmennyin, kun tajusin, että he aikovat avata jalkani. Olin peloissani. Silti minut silvottiin.”
Lue lisää »