Etusivu » Ajankohtaiset » Uutiset » TIEDOTE 3.4.2012: Solidaarisuuden kumppanijärjestö menestyi kansainvälisessä kilpailussa

Solidaarisuuden ugandalaisen kumppanijärjestön Concern for Children and Women Empowerment:in (COFCAWE:n) hanke äänestettiin kansainvälisen Women Deliver -järjestön kilpailussa 50 maailman innovatiivisimman tyttöjen ja naisten seksuaaliterveyttä edistävän aloitteen joukkoon.

– Seksuaalioikeuksien toteutuminen on inhimillisen kehityksen ydintekijä, COFCAWE:n toiminnanjohtaja Catherine Othieno korostaa.

Solidaarisuuden ja COFCAWE:n hankkeessa vahvistetaan koululaisten, koulun ulkopuolelle jääneiden nuorten, vanhempien, opettajien, uskonnollisten johtajien ja moottoripyörätaksikuskien tietoja seksuaaliterveydestä. Koulutetut henkilöt edistävät seksuaalioikeuksia levittämällä oppimaansa eteenpäin omissa yhteisöissään.

Solidaarisuus on tukenut COFCAWE:n työtä Ugandassa vuodesta 2007 lähtien. Järjestön toiminnanjohtaja Catherine Othieno yllättyi iloisesti kansainvälisessä kilpailussa pärjäämisestä:

– Haluan kiittää kaikkia meitä äänestäneitä. Yksittäisten ihmisten äänet ratkaisivat kisan ja olenkin ylpeä saamastamme luottamuksesta.

Women Deliver -järjestön kilpailuun Women Deliver 50: The Most Inspiring Ideas and Solutions Delivering for Women nimettiin satoja ehdokkaita 103 maasta. Näiden joukosta kansainvälisten järjestöjen edustajista koostuva toimikunta valitsi 125 finalistia. Internetissä käydyssä julkisessa äänestyksessä yli 6 000 äänestäjää valitsi finalistien joukosta 50 voittaja-aloitetta. COFCAWE:n hanke äänestettiin näiden 50 parhaan joukkoon.

Seksuaalioikeudet ovat kehityksen keskiössä

Ugandan väestönkasvu on suurta: naiset synnyttävät elämänsä varrella keskimäärin seitsemän lasta. Tyttöjen ja poikien seksuaalikokemukset ovat hyvin varhaisia. Othienon mukaan on tärkeää katsoa tilastojen taakse:

– Väestö on yhtä kuin ihmiset ja heidän elämänsä, ei pelkkiä numeroita ja tilastoja. Seksuaalioikeuksien toteutuminen ja hyvä lisääntymisterveys ovat inhimillisen kehityksen ydintekijöitä.

Ugandassa monet vanhemmat uskovat, ettei lasten ja nuorten kanssa kannata puhua seksiin liittyvistä asioista. Sen ajatellaan yllyttävän seksikontakteihin.

– Tämä on kuitenkin väärin. Vaikkemme puhuisi asioista, on lapsilla silti seksikontakteja. On parempi, että he saavat oikeaa tietoa asioista. Monet ongelmista voitaisiin ratkaista suhteellisen yksinkertaisesti. Tieto voi johtaa asennemuutokseen, Othieno painottaa.

– Paras tuloksemme on se, että lapset ovat oikeasti pystyneet keskustelemaan kohtaamistaan ongelmista ja halunneet tietää, miten he voivat välttää niitä. On ollut myös hienoa nähdä, kuinka vanhempien asenne on muuttunut ja he kokevat asioista puhumisen nykyään tärkeäksi.

Othienon mukaan on tärkeää, että koulutustyö liitetään terveyspalvelujen laadun parantamiseen. Kun henkilö koulutuksen jälkeen haluaa saada neuvontaa, testausta ja välineitä, on palvelujen oltava tarjolla. COFCAWE tekeekin tiivistä yhteistyötä paikallistason johtajien, poliisin ja muiden vaikutusvaltaisten tahojen kanssa.

– Elämme yhteisössä. On tärkeää pyrkiä vaikuttamaan siihen, että kaikkien tietoisuus kasvaa, Othieno ynnää.

LISÄTIETOJA:

Solidaarisuuden ohjelmapäällikkö Jonna Haapanen