Etusivu » Ajankohtaiset » Uutiset » TIEDOTE: Folke Sundman valittiin Solidaarisuuden hallituksen puheenjohtajaksi

TIEDOTE: Folke Sundman valittiin Solidaarisuuden hallituksen puheenjohtajaksi

Yli 40 vuoden ajan kansalaisaktivistina eri järjestöissä toiminut Folke Sundman on valittu Solidaarisuuden uudeksi hallituksen puheenjohtajaksi. ”Todellista demokratiaa ei voi olla ilman vahvaa kansalaisyhteiskuntaa”, kiteyttää Sundman.

Uganda_perhevakivalta01Solidaarisuuden valtuuskunta valitsi vuotuisessa kevätkokouksessaan 28.4.2015 Solidaarisuuden hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi Folke Sundmanin. Hän on ollut Solidaarisuuden hallituksen jäsen vuodesta 2008 lähtien. Sundman on toiminut yli 40 vuoden ajan kansalaisaktivistina ja vaikuttanut lukuisissa kotimaisissa ja kansainvälisissä järjestöissä.

”Olen ollut pitkään sitoutunut Solidaarisuuden toimintaan ja tämän vuoksi puheenjohtajaksi ryhtyminen oli minulle helppo ratkaisu”, kertoo Sundman.

Sundman työskenteli Kepan toiminnanjohtajana vuosina 1986–2003. Tällä hetkellä hän toimii erikoistutkijana ulkoasiainministeriössä.

”Olen jäämässä ensi vuoden alussa eläkkeelle ja Solidaarisuuden puheenjohtajuus istuu hyvin myös tähän henkilökohtaiseen elämänmuutokseeni”, toteaa Sundman.

”Solidaarisuus yhdistää järkevällä tavalla konkreettisen kehitysyhteistyön kumppanimaissa ja kehityspoliittisen valistustyön. Solidaarisuus on vuosien kuluessa vakiinnuttanut asemansa suomalaisessa kansalaisjärjestökentässä. Sillä on järjestönä vieläkin enemmän potentiaalia kuin mitä siitä on tähän mennessä saatu irti. Tältä pohjalta on hyvä ponnistaa tulevaisuudessa”, visioi Sundman.

SundmaniFolke Sundmann mukaan käytäntö on osoittanut, että kansalaisjärjestöjen kehitysyhteistyötä tarvitaan edelleen. Kehitysyhteistyökenttä ja todellisuus ovat muuttuneet Solidaarisuuden perustamisvuosista, mutta tilausta kansalaisyhteiskuntien vahvistamiselle löytyy edelleen.

”Todellista demokratiaa ei voi olla ilman vahvaa kansalaisyhteiskuntaa. Vahva kansalaisyhteiskunta on demokraattisen kansanvallan kehittymisen kannalta ratkaisevan tärkeää. Tämä kehitys on edelleen kesken monissa kehitysmaissa ja se on vahvin perustelu sille, miksi kansalaisjärjestöjen kehitysyhteistyötä tarvitaan”, summaa Sundman.

Sundmanin edeltäjä Tarja Kantola ehti olla Solidaarisuuden hallituksen puheenjohtajana kaikkiaan 15 vuotta. Kantola nimitettiin Solidaarisuuden valtuuskunnan kevätkokouksessa Solidaarisuuden kunniapuheenjohtajaksi. Solidaarisuuden toinen kunniapuheenjohtaja on presidentti Tarja Halonen.

Folke Sundman, Solidaarisuuden hallituksen puheenjohtaja, folke.sundman(at)formin.fi, puh. 040 5696630

Miia Nuikka, Solidaarisuuden toiminnanjohtaja, miia.nuikka(at)solidaarisuus.fi, puh. 040 5184345