Etusivu » Ajankohtaiset » Uutiset » TIEDOTE: Globaali solidaarisuus vahvistaa naisten asemaa

TIEDOTE: Globaali solidaarisuus vahvistaa naisten asemaa

Joyce Nakaweesi, Uganda. Kuva: Siru AuraDemarinaisten, Solidaarisuuden ja Työväen Sivistysliiton yhteiskampanja Globaali solidaarisuus ja naisten asema pääsee vauhtiin Suomen Sosiaalifoorumin seminaarissa ja ständillä 20.–21.4.2013. Myös päätöstilaisuudessa keskustellaan globaalin solidaarisuuden ja yhteistyön merkityksestä naisten aseman edistämiseksi.

– Kampanjalla haluamme kiinnittää huomiota naisten asemaan maailmassa – ihmisoikeuksien toteutumiseen, järjestäytymiseen ja osuustoiminnan mahdollisuuksiin. Tavoitteena on vahvistaa naisten taloudellista asemaa ja järjestäytymistä sekä aktivoida naisia johtajuuteen, kertoo Demarinaisten varapuheenjohtaja ja Solidaarisuuden hallituksen puheenjohtaja Tarja Kantola.

Naiset ansaitsevat maailmanlaajuisesti noin 17 prosenttia vähemmän kuin miehet ja vain alle 20 prosenttia maailman päätöksentekijöistä on naisia. Maailman köyhistä naisia on 70 prosenttia. Naisten taloudellisen aseman heikkous estää naisia kehittämästä omaa ja perheidensä hyvinvointia.

– Taloudellisesti vakaassa asemassa olevan naisen on mahdollista päättää käyttämästään ehkäisystä ja lastensa määrästä sekä lähteä pois kokemastaan perheväkivaltatilanteesta. Oikeus tehdä päätöksiä oman elämänsä suhteen on ihmisoikeuksien toteutumisen avain, painottaa Solidaarisuuden tasa-arvokoordinaattori Milla Mäkinen.

Kampanja tukee Solidaarisuuden kehitysyhteistyötä maatalouden parissa työskentelevien naisten taloudellisen aseman parantamiseksi Ugandassa. Työtä tehdään yhdessä maaseudun kestävään kehitykseen erikoistuneiden ja naisten asemaa vahvistavien kansalaisjärjestöjen ja osuuskuntien kanssa.

– Paikallisten kumppaneiden asiantuntemus ja sitoutuminen tasa-arvon edistämiseen mahdollistavat kestävät muutokset, toteaa Solidaarisuuden toiminnanjohtaja Miia Nuikka.

Ugandan työtä voi tukea suoraan Demarinaisten Jelpi-keräyssivulla (jelpi.fi/solidaarisuus). Demarinaiset ja Työväen Sivistysliitto tukevat kampanjan toisena kohteena intialaista SEWA- järjestöä.  Kaikki voivat osallistua kampanjaan itselleen sopivalla tavalla: www.globaalisolidaarisuus.fi

Osallistu kampanjaan Sosiaalifoorumissa, Arbiksella, os. Dagmarinkatu 3, Helsinki:

– Globaali solidaarisuus ja naisten asema -seminaari la 20.4. klo 14.00–15.30, luokka 33.
 – Päätöstilaisuus: Naiset ja globaali solidaarisuus su 21.4. klo 15.00–17.00, juhlasali.
 – Solidaarisuuden, Demarinaisten ja Työväen Sivistysliiton yhteinen ständi 20.–21.4. Arbiksen sisääntuloaula.

Lisätietoja tasa-arvotyöstä: Milla Mäkinen, Solidaarisuuden ohjelmakoordinaattori, puh. 050 539 9210, milla.makinen@solidaarisuus.fi
Lisätietoja kampanjasta: Mari Heikkinen, Solidaarisuuden varainhankkija, puh.  040 733 5151, mari.heikkinen@solidaarisuus.fi.