Etusivu » Ajankohtaiset » Uutiset » TIEDOTE: Maahanmuuttajanaisia ja heidän lapsiaan palveleva turvakoti Mona saa Solidaarisuuden ihmisoikeuspalkinnon

Monika-Naiset liitto ry:n ylläpitämä turvakoti Mona saa tänään 30.10. kehitysyhteistyöjärjestö Solidaarisuuden myöntämän 8 000 euron suuruisen ihmisoikeuspalkinnon. Palkinto on tunnustus kymmenen vuotta täyttävälle turvakodille sen uraauurtavasta ihmisoikeustyöstä, joka kohdistuu tukea tarvitseviin erityisryhmiin. Maahanmuuttajanaiset kohtaavat kantaväestöä useammin väkivaltaa ja yhä useampi heistä joutuu ihmiskaupan uhriksi.

Kuva: Katja Määttä / Monika-Naiset liitto ry

Palkinto myönnetään Solidaarisuuden hallinnoimasta Solid 2000 -rahastosta.

– Haluamme tuoda  esille  tärkeää ihmisoikeusperustaista työtä pari- ja lähisuhdeväkivallan uhrien auttamiseksi. Ulkomaalaistaustaisten, suomen kieltä taitamattomien naisten kohtaama väkivalta on pitkään ollut meillä tabu, toteaa Solidaarisuuden toiminnanjohtaja Miia Nuikka.

Turvakoti Mona on tarkoitettu väkivaltaa kokeneille maahanmuuttajanaisille ja -lapsille, jotka ovat välittömässä hengenvaarassa pari- tai lähisuhdeväkivallan, pakkoavioliiton, kunniaan liittyvän väkivallan tai ihmiskaupan takia. Mona on Suomen ainoa salaisessa osoitteessa toimiva turvakoti.

Nuikka korostaa, että turvakoti Monan asema parisuhdeväkivallan uhreja palvelevana yhteisönä on valtakunnallisesti ainutlaatuinen. Turvakoti tarjoaa kulttuurisensitiivisiä asumis- ja erityispalveluja useilla eri kielillä. Turvakodissa on kymmenen asiakaspaikkaa, jotka ovat olleet täydessä käytössä. Viime vuonna turvakodissa oli asiakkaana 83 naista ja 74 lasta. Turvakoti palvelee myös erittäin vaikeassa tilanteessa olevia ihmiskaupan uhreja ja heidän lapsiaan.

– On todella hienoa, että turvakotimme ja asiantuntevat työntekijämme saavat tämän tunnustuksen ja kannustusta tekemäänsä vaikeaan kriisityöhön.

– On tärkeää, että turvakodin toiminta ihmisoikeuksien puolesta tuodaan näin esiin. Naisiin kohdistuva väkivalta on nimenomaan ihmisoikeus- ja tasa-arvokysymys, sanoo Monika-Naiset liitto ry:n toiminnanjohtaja Jenni Tuominen.

Turvakodin toimintaa on rahoitettu kuntien maksusitoumuksin. Helsinkiläisten asiakkaiden osalta toimintaa on tänä vuonna tukenut Helsingin kaupunki järjestöavustuksella.

Mahdollisesti ensi vuoden alusta voimaan tuleva uusi turvakotilaki muuttaa turvakotien rahoitusta. Turvakotitoiminnan akuutin kriisivaiheen rahoitus esitetään siirrettäväksi valtiolle. Jatkossa kunta vastaisi avohuollon palvelujen järjestämisestä.

– Turvakotilain tarkoitus on erittäin hyvä, koska se vakauttaisi rahoituspohjaa. Huolena kuitenkin on, että lain toimeenpanoon varattu rahoitus on niukka.  On ensiarvoisen tärkeää, että väkivallan uhrit saavat turvakodista apua muutoksista huolimatta. Toivomme päättäjien kiinnittävän tähän huomiota”, Turvakoti Monan johtaja Ljudmila Kettunen sanoo.

• Toiminnanjohtaja Miia Nuikka, kehitysyhteistyöjärjestö Solidaarisuus, puh. 040 518 4345
  • Toiminnanjohtaja Jenni Tuominen, Monika-Naiset liitto ry, puh. 045 675 9276

– Osallistu Solidaarisuusteot-kampanjaan: www.solidaarisuusteot.fi, www.insatserforsolidaritet.fi