Etusivu » Ajankohtaiset » Uutiset » TIEDOTE: Solidaarisuuden kumppanijärjestö joutui rikoksen uhriksi Ugandassa

TIEDOTE: Solidaarisuuden kumppanijärjestö joutui rikoksen uhriksi Ugandassa

Solidaarisuuden seksuaali- ja ihmisoikeuksiin erikoistunut, rohkaisevia tuloksia saavuttanut paikallinen kumppanijärjestö Concern for Children and Women Empowerment  (COFCAWE) Ugandassa on joutunut rikoksen uhriksi. Solidaarisuuden tukemaan hankkeeseen on kohdistunut kavallus, joka on paljastunut monimutkaiseksi rikosvyyhdeksi. Syyteharkinnassa ovat tällä hetkellä järjestön kirjanpitäjä, järjestön tilit neljä kertaa vuodessa tarkastanut ugandalainen tilintarkastusyhtiö  ja kumppanijärjestöstä viime vuonna eronnut luottamushenkilö. Näistä kirjanpitäjä on tunnustanut rikoksen.

Solidaarisuuden teettämän erityistilintarkastuksen mukaan hankkeen varoja on kavallettu neljän vuoden aikana (2009-2012) yhteensä 176 561 euroa. Rikollinen toiminta alkoi sen jälkeen, kun Solidaarisuus oli siirtänyt hankkeiden tilintarkastukset paikalliselle yhtiölle. Asia on tiedotettu ulkoasianministeriölle.

– Pysäytimme välittömästi hankkeen toimintojen rahoituksen, kun rikos paljastui. Nyt huolehdimme erityisesti, että Solidaarisuuden lahjoittajien rahaa ja verovaroja ei käytetä tähän tapaukseen. Ulkoministeriön osuus palautetaan ja maksetaan Solidaarisuuden omasta puskurirahastosta, jota on kerrytetty pitkällä ajalla, painottaa Solidaarisuuden toiminnanjohtaja Miia Nuikka.

Rikos tuli ilmi ugandalaisjärjestön hallituksen omassa rutiiniseurannassa viime lokakuussa. Paikallisen järjestön toiminnanjohtaja teki heti asiasta rikosilmoituksen. Päätekijäksi epäilty kyseisen kumppanijärjestön kirjanpitäjä pidätettiin samana päivänä. Hän tunnusti syyllisyytensä. Kukaan muu järjestön henkilökunnasta ei ole epäiltynä eikä osallisena rikokseen.

– Juuri valmistunut erityistilintarkastus viime vuosilta vahvistaa myös tilintarkastusyhtiön osallisuuden. Kirjanpitäjä näpelöi budjetteja ja väärensi shekkejä, mutta yhtiö ei löytänyt mitään huomautettavaa säännöllisesti neljännesvuosittain tehdyissä tarkastuksissa. Tässä tapauksessa ugandalainen pankki on myös toiminut epäilyttävästi, sillä se on toistuvasti lunastanut tökeröllä tavalla väärennettyjä shekkejä, Nuikka kertoo.

Kaikki Solidaarisuuden neljä ugandalaista kumppanijärjestöä irtisanoivat loppuvuodesta sopimuksensa epäiltynä olevan tilintarkastusyhtiön kanssa. Ugandan poliisi on esittänyt esitutkinnan tuloksen Ugandan yleisen syyttäjän virastolle syytteiden nostamista varten. Tapauksen käsittely on Ugandassa kesken tekijöiden rikosoikeudellisten seuraamuksien määrittämiseksi.

Solidaarisuuden paikallisten kumppaneiden taloushallinto-osaamista ja hyvää hallintoa on kehitetty viime vuosina osana ulkoministeriön rahoittamaa kumppanuusohjelmaa. Tapauksen vuoksi kaikkien Solidaarisuuden kumppanijärjestöjen sisäistä valvontaa ja samalla tilintarkastusprosesseja uudistetaan Ugandassa. Kuluvan tammikuun aikana kaikki kumppanit Ugandassa siirtyvät käyttämään uutta kirjanpito-ohjelmaa.

– Olemme tässä vaiheessa sitoutuneet siihen, että yhteistyömme jatkuu rikoksen uhriksi joutuneen kumppanijärjestömme kanssa. Olemme olleet ylpeitä tämän järjestön kyvystä toimia tuloksellisesti köyhiä yhteisöjä voimaannuttaen. Hankkeessa on näinä vuosina edetty suunnitelmien mukaisesti ja päästy hyviin tuloksiin. Kumppanijärjestön työ palkittiin viime vuonna kansainvälisellä tunnustuksella, vahvistaa Nuikka.

Solidaarisuus on toiminut Ugandassa vuodesta 1989 lähtien. Yhteistyötä COFCAWE-järjestön kanssa on tehty viitisen vuotta järjestön perustamisesta lähtien. Yhteistyöllä on jo nyt parannettu merkittävästi kymmenien tuhansien lasten ja nuorten seksuaaliterveyttä ja -oikeuksia: teiniraskauksien, seksiin pakotettujen tai pahoinpideltyjen lasten määrät ovat vähentyneet ja lasten sekä heidän vanhempiensa tiedot seksuaalisuudesta, lasten oikeuksista, hiv/aidsista sekä sukupuolitaudeista ovat parantuneet huomattavasti kohdealueella.

Solidaarisuuden toiminnanjohtaja Miia Nuikka, p. 040 518 4345, miia.nuikka@solidaarisuus.fi

Vuonna 1970 perustettu kehitysyhteistyöjärjestö Solidaarisuus edistää naisten ja miesten välistä tasa-arvoa sekä ihmisarvoista työtä ja kestävää toimeentuloa Nicaraguassa, Ugandassa ja Somalimaassa. Solidaarisuus on ulkoasiainministeriön pitkäaikainen kumppanuusjärjestö sekä Vastuullinen Lahjoittaminen ry:n jäsen.