Etusivu » Ajankohtaiset » Uutiset » TIEDOTE: Solidaarisuuden perheväkivallan vastainen työ tuotti tulosta Ugandassa

TIEDOTE: Solidaarisuuden perheväkivallan vastainen työ tuotti tulosta Ugandassa

Solidaarisuuden ja Uganda Media Women´s Association:in (UMWA) perheväkivallan vastaisen hankkeen arvioinnin mukaan asenteet perheväkivaltaa kohtaan ovat muuttuneet kielteisemmiksi ja perheväkivalta tiedostetaan nyt ihmisoikeusloukkaukseksi hankkeen toiminta-alueilla.

– Perheväkivallan vastainen työ tuottaa tulosta, kun siihen osallistuvat sekä miehet että naiset ja käytetään monipuolisia menetelmiä, Solidaarisuuden tasa-arvokoordinaattori Milla Mäkinen iloitsee.

Hiljattain päättynyt kolmivuotinen kehityshanke (2009–2012) toteutettiin Ugandassa Wakison ja Kyankwanzin läänien alueilla yhteensä 31 kylässä. Hankkeen tavoitteena oli lisätä ihmisten tietoisuutta perheväkivallan kielteisistä vaikutuksista ja muuttaa heidän suhtautumistaan väkivaltaan. Tämän saavuttamiseksi koulutettiin 248 yhteisöaktivistia, jotka levittivät väkivallan vastaista tietoa eteenpäin lääneissä. Lisäksi koulutettiin yli 70 paikallisjohtajaa, joiden avulla edistettiin rakenteellisia muutoksia.

Kehityshankkeen arvioinnin mukaan paikallisten ihmisten, erityisesti miesten, asenteissa on huomattavissa selkeä muutos perheväkivaltaa kohtaan. Nykyään väkivalta on sosiaalisesti tuomittua ja myös uhrit hakevat herkemmin apua. Uhrien yksityisyyden suojaa on parannettu ja paikallisjohtajat eivät enää lähetä uhreja takaisin kotiin selvittämään ongelmiaan yksin. Myös poliisille ilmoitettujen väkivaltatapausten määrä väheni hankkeen toiminta-alueilla jopa 50 prosentilla. Ihmiset osaavat nyt tunnistaa eri väkivallan muotoja. Tasa-arvon lisääntymisen ansiosta naiset ovat päässeet aiempaa enemmän mukaan päätöksentekoon sekä saaneet uusia elinkeinoja.

Solidaarisuuden kumppanijärjestö UMWA käytti hankkeen toteutukseen tehokkaasti omistamaansa radiokanavaa Mama FM:ää sekä julkaisemaansa sanomalehtiliitettä The Other Voice:a. Lehteä painettiin kolmen vuoden aikana 360 000 kappaletta. Perheväkivallasta puhuttiin vuosittain keskimäärin 200 radiolähetyksessä. Erityisesti radio osoittautui erittäin hyväksi välineeksi vaikean asian käsittelyssä. Radiolähetyksissä väkivallan uhrit uskaltavat kertoa nimettöminä avoimesti omista kokemuksistaan.

– UMWA:n kokemus osoittaa, että perheväkivallan vastainen taistelu kannattaa. Avainasemassa tämän maailmanlaajuisen tasa-arvo-ongelman nujertamisessa on se, että työhön osallistuvat sekä miehet että naiset. Myös monipuolisten menetelmien käyttö on välttämätöntä. Kun perheväkivallan vastainen viesti kaikuu ihmisten korviin monelta eri suunnalta, sen vaikuttavuus kasvaa, Solidaarisuuden tasa-arvokoordinaattori Milla Mäkinen painottaa.

Hankkeen arvioitsijan, Alice Ndidden, mukaan hanke oli suuri menestys ja saavutetut tulokset todella rohkaisevia – yleistä asennemuutosta väkivallan tuomitsemiseksi on nähtävissä. Tärkeän työn jatkoa suunnitellaan parhaillaan Ugandassa UMWA:n toimesta.

LISÄTIETOJA:
Solidaarisuuden tasa-arvokoordinaattori Milla Mäkinen, puh. 050 539 9210, milla.makinen@solidaarisuus.fi

Tutustu Solidaarisuuden ja UMWA:n perheväkivallan vastaisen hankkeen arviointiin

Solidaarisuus ja UMWA perheväkivaltaa ehkäisemässä

Uganda Media Women´s Association (UMWA)

Kehitysyhteistyöjärjestö Solidaarisuus edistää naisten ja miesten välistä tasa-arvoa sekä ihmisarvoista työtä ja kestävää toimeentuloa Nicaraguassa, Ugandassa ja Somalimaassa. Solidaarisuus on ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö sekä Vastuullinen Lahjoittaminen ry:n jäsen.