Etusivu » Ajankohtaiset » Uutiset » TIEDOTE: Solidaarisuus paransi perheviljelijöiden toimeentuloa Nicaraguassa

TIEDOTE: Solidaarisuus paransi perheviljelijöiden toimeentuloa Nicaraguassa

Solidaarisuuden ja nicaragualaisen COMCAVEM-osuuskunnan kolme vuotta kestäneen kehityshankkeen ansiosta pienviljelijäperheiden toimeentulo on nyt vankemmalla pohjalla. Perheillä on paremmat valmiudet kohdata yrittäjinä vastoinkäymisiä ja vahvistaa asemaansa markkinoilla.

Pienviljelijäperheiden tuotteiden myynti ja tulot kasvoivat merkittävästi Solidaarisuuden ja nicaragualaisen Cooperativa Multisectorial Campo Verde Madriz (COMCAVEM) -osuuskunnan kolme vuotta kestäneen kehityshankkeen ansiosta. Yhä useammat naiset toimivat nyt pienyrittäjinä. He ovat itsevarmempia ja tekevät omaan työhönsä ja tuloihinsa liittyviä päätöksiä. Suurin osa kehityshankkeen osallistujista oli yksinhuoltajaäitejä, jotka käyttivät ansionsa esimerkiksi lastensa koulutukseen.

”Elämäni on muuttunut, koska keskustelemme nyt enemmän vaimoni kanssa. Olen saanut kodin, laajentanut yritystäni ja ylittänyt itseni”, pienviljelijä Joel Antonio Hernández kertoo.

neliö_COMCAVEM_SiruAura

Hankkeen arvioineen Ramiro C. Espinosan mukaan hyödynsaajien tietotaito on kasvanut ja he arvostavat ammatillista kehittymistään.

“Ihmisten asenteet maataloustuotannon ja oman osaamisensa kehittämistä sekä yritystoiminnan kaupallistamista kohtaan ovat muuttuneet positiivisemmiksi. Ihmiset uskaltavat olla oma-aloitteisempia. Hyödynsaajien osallistuminen tuotantoketjujen toimintaan on antanut positiivisen sysäyksen koko alueen talouselämälle”, Espinosa kuvaa.

Kehityshanke toteutettiin Pohjois-Nicaraguan kuivalla alueella, joka on yksi maan köyhimmistä. Hyödynsaajina hankkeessa oli 190 kotitaloutta. Yli puolet heistä ansaitsi ennen hanketta 80−140 dollaria kuukaudessa, mutta nyt 43 prosenttia hyödynsaajista saa tuloja yli 200 dollaria kuukaudessa.

“Vielä tulojen lisääntymistäkin merkityksellisempää on, että perheiden toimeentulo on hankkeen ansioista vankemmalla pohjalla. He ovat nyt paremmin valmistautuneita mahdollisiin muutoksiin ja vastoinkäymisiin”, toteaa Solidaarisuuden ohjelmakoordinaattori Jenna Kettunen.

”Hankkeessa vähennettiin perheiden haavoittuvuutta vahvistamalla heidän itsetuntoaan yrittäjinä. Perheiden tietoja ja taitoja yrittäjyydestä ja laadukkaasta tuotannosta lisättiin ja COMCAVEM-osuuskuntaa tuettiin myynnin moottorina. Myyntivaltteina markkinoilla ovat suuret yhteiset tuotantomäärät, läpi vuoden kestävä tuotantovarmuus, haluttujen tuotteiden myynti ja niiden hyvä laatu. Tuotteiden arvoketjujen toimivuus pellolta kauppaan vaatii yhteistyötä ja yhteistyö on voimaa”, Kettunen tiivistää.

Kehityshankkeen aikana COMCAVEM-osuuskunta kehittyi yksityissektorin toimijana, joka tarjoaa pienviljelijöille tietoa ja palveluita. COMCAVEM:in hallinnoima yhteisostorahasto mainitaan arvioinnissa onnistuneena käytänteenä. Rahaston avulla COMCAVEM hankkii tuotannontekijöitä, kuten rokotuksia tuotantoeläimille, joita osuuskunnan jäsenet voivat ostaa halvemmalla ja tarvittaessa velaksi.

Pohjois-Nicaraguan ongelmana ovat ilmastonmuutoksen aiheuttama kuivuus ja sääsyklien rajut vaihtelut. Tähän haasteeseen tartutaan Solidaarisuuden uudessa ilmastokestävyyshankkeessa, joka jatkaa pientuottajien arvoketjujen kilpailukyvyn kehittämistä muuttuvien sääolosuhteiden keskellä.

Jenna Kettunen, ohjelmakoordinaattori p. 050 452 5412, jenna.kettunen(at)solidaarisuus.fi

Tutustu espanjankielisiin arviointeihin:

INFORME EVALUACION COMCAVEM 2014 (pdf)

INFORME EVALUACION GENERO COMCAVEM (pdf)

Solidaarisuus arvioi jatkuvasti kehityshankkeidensa tavoitteiden toteutumista, tuloksia ja niiden vaikuttavuutta. Teetämme riippumattomia arviointeja ulkopuolisilla asiantuntijoilla.

Solidaarisuus tekee sukupuolten välistä tasa-arvoa, ihmisarvoista työtä ja toimeentuloa sekä kansalaisyhteiskuntia vahvistavaa kehitysyhteistyötä Nicaraguassa, Ugandassa, Somalimaassa ja Keniassa. Solidaarisuus on ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö sekä Vastuullinen Lahjoittaminen ry:n jäsen. Lue lisää: www.solidaarisuus.fi