Etusivu » Ajankohtaiset » Uutiset » TIEDOTE: Solidaarisuus selvittää Tradekan tuella nicaragualaisen hunajan tuontia Suomeen

Solidaarisuus selvittää tänä vuonna Osuuskunta Tradeka-yhtymän tuella, löytyykö nicaragualaiselle Reilun kaupan hunajalle ja luomuhunajalle markkinoita Suomessa. – Tämä on selkeä jatkumo Solidaarisuuden pitkäjänteiselle kehitysyhteistyölle. Vahvistamme edelleen osuustoimintaa ja hunajantuotantoa Nicaraguassa. Nyt hunajantuottajille etsitään sen lisäksi Tradekan tuella markkinoita täältä Suomesta, iloitsee Solidaarisuuden toiminnanjohtaja Miia Nuikka.

Tradeka on myöntänyt Solidaarisuudelle 30 000 euron tuen, jolla selvitetään nicaragualaisen Reilun kaupan ja luomuhunajan kysyntää sekä edistetään kauppaa nicaragualaisten osuuskuntien ja suomalaisten kaupan alan toimijoiden välillä. Tavoitteena on vahvistaa nicaragualaisten mahdollisuuksia solmia suoria kauppasuhteita suomalaisten kanssa ja tehdä nicaragualaisten osuuskuntien hunajaa tunnetuksi Suomen markkinoilla.

– Solidaarisuus on vahvistanut osuustoiminnan ja hunajantuotannon perusedellytyksiä Nicaraguassa, mikä on parantanut köyhien maataloustuottajien osaamista ja markkinoille pääsyä. Nicaragualaisen osuuskuntakumppanimme Tierra Nuevan satojen pientuottajien laadukasta hunajaa tuodaan jo Saksaan. Tradekan tuella ratkomme edelleen kehitysmaiden pientuottajien suurta haastetta: miten saada tuote kannattavasti markkinoille ja perheelle kestävä toimeentulo. Tässä on kyse oikeudenmukaisuuden toteutumisesta ja köyhyyden kitkemisestä, Nuikka painottaa.

Tradeka on aikaisemmin tukenut Solidaarisuuden työtä nicaragualaisten osuuskuntien tuottajien kouluttamiseksi sekä uusien elinkeinojen etsimiseksi maattomille ja vähävaraisille maaseudun asukkaille. Hunajan tuotanto on osoittautunut hyväksi vaihtoehdoksi turvata toimeentulo. Hunajaa tuottavien osuuskuntien markkinoille pääsyn vahvistaminen on siis luonteva jatko yhteistyölle.

– Solidaarisuus on kauppaa tukevassa kehitysyhteistyössä erityisen vahva toimija, jolla on vankkaa kokemusta osuustoiminnan kehittämisestä ja vakiintuneet suhteet tuottajaosuuskuntiin. Yhteistyö sopii Tradekan arvoihin sekä yhteiskuntavastuuajatteluun, jonka painopisteitä ovat taloudellinen ja sosiaalinen vastuu sekä vastuu ympäristöstä, Tradekan toimitusjohtaja Perttu Puro kertoo.

Miia Nuikka, toiminnanjohtaja, Solidaarisuus
puh. 040 518 4345, miia.nuikka(at)solidaarisuus.fi

Lue lisää Solidaarisuuden kehitysyhteistyöstä hunajantuottajien tukemiseksi Nicaraguassa.