Etusivu » Ajankohtaiset » Uutiset » TIEDOTE: Solidaarisuus vahvisti nuorten mahdollisuuksia työllistyä Somalimaassa

TIEDOTE: Solidaarisuus vahvisti nuorten mahdollisuuksia työllistyä Somalimaassa

Solidaarisuuden ja somalimaalaisen Candlelight for Health, Education and Environment (CLHE) -järjestön yli kymmenen vuotta kestäneen yhteistyön ansiosta tuhannet nuoret kouluttautuivat ammattiin Somalimaassa. Yli puolet ammattikoulutusta saaneista oli naisia. Myös kehityshankkeelle asetetut tavoitteet nuorten työllistymisestä saavutettiin.

Jopa 70 prosenttia Somalimaan väestöstä on nuoria ja heidän työttömyytensä on hälyttävällä tasolla. Toimeentulon puute aiheuttaa levottomuutta hauraassa maassa ja ajaa nuoria maastamuuttoon.

”Koulutuksella ja ihmisarvoisella työllä on merkittävä vaikutus köyhyyden vähentämisessä ja kestävässä, rauhaa rakentavassa kehityksessä. Solidaarisuus onkin tukenut 2000-luvun alusta alkaen pitkäjänteisesti Somalimaan nuorten naisten ja miesten ammattikoulutusta ja työllistymistä”, kertoo Solidaarisuuden toiminnanjohtaja Miia Nuikka.

Vuosien 2010–2013 aikana Solidaarisuus tuki kahta ammattikoulua Somalimaassa Buraon ja Erigavon kaupungeissa. Yhteensä lähes 4 000 nuorta, joista yli 70 prosenttia oli naisia, opiskeli ammattikouluissa. Suurin osa valmistui ammattiin, esimerkiksi elektroniikka-, vaatetus- ja ravitsemusalan ammattikursseilta. Yli tuhat naista oppi lukemaan ja kirjoittamaan ja yli 300 yksityisyrittäjää osallistui kirjanpito- ja markkinointikursseille.

Kehityshankkeen loppuarvioinnin tehneen kenialaisen konsultin Shem Tain mukaan ammattikoulutus paransi yksittäisten nuorten ja heidän perheidensä hyvinvointia sekä vahvisti yhteiskunnallista integraatiota ja rauhanomaista yhteiseloa sisällissodasta kärsineessä Somalimaassa. Arviointia varten haastateltiin 355 ammattikursseille osallistunutta nuorta sekä 37 paikallisviranomaisten, ammattikoulujen ja eri järjestöjen edustajaa.

Miesten osalta kehityshankkeelle asetetut työllistymistavoitteet ylittyivät – lähes puolet vuosien 2010 ja 2013 välillä koulutuksiin osallistuneista miehistä oli työllistynyt hankkeen loppuessa. Myös naisten osalta tavoitteet täyttyivät, vaikka erityisesti nuorten naisten työllistymisessä on Somalimaassa vielä paljon haasteita.

”Jo naisten osallistuminen ammattikoulutukseen on erittäin merkittävä edistysaskel kohti heidän taloudellisen itsemääräämisoikeutensa toteutumista”, Solidaarisuuden tasa-arvokoordinaattori Milla Mäkinen painottaa.

Työllistyneiden naisten joukossa ovat hankkeen loppuarviointia varten haastatellut serkukset Nura Osman ja Hodhan Ahmed, jotka osallistuivat yrittäjyyskoulutukseen ja perustivat sekatavarakaupan Erigavoon vuonna 2011. Koulutuksessa he saivat sekä tietoa yrityksen perustamisesta että itseluottamusta. Naiset saivat pääoman yritykseensä hankkeen tukemien pienluottorinkien avulla. Osmanin ja Ahmedin mukaan kauppa on käynyt hyvin – he ovat palkanneet kolme työntekijää, suunnittelevat uusien toimipisteiden avaamista ja ovat roolimalleja yhteisönsä muille naisille.

Ammattikoulut jatkavat edelleen toimintaansa Somalimaassa. Solidaarisuus ja CLHE puolestaan jatkavat tuloksellista yhteistyötään tyttöjen sukuelinten silpomisen vastaisessa hankkeessa sekä maaseudun toimeentulomahdollisuuksien kehittämisessä.

Solidaarisuuden ohjelmapäällikkö Jonna Haapanen, puh. 050 560 6631, jonna.haapanen(at)solidaarisuus.fi
– Solidaarisuuden ohjelma-assistentti Erna Alitalo, puh. 050 441 7845, erna.alitalo(at)solidaarisuus.fi

– Tutustu Solidaarisuuden ja Candlelight for Health, Education and Environment -järjestönammattikoulutushankkeen loppuarviointiin (PDF).

– Osallistu Solidaarisuusteot-kampanjaamme: www.solidaarisuusteot.fi