Etusivu » Ajankohtaiset » Uutiset » TIEDOTE: Solidaarisuusteot-kampanja innostaa ihmisiä tukemaan toisiaan

TIEDOTE: Solidaarisuusteot-kampanja innostaa ihmisiä tukemaan toisiaan

Kehitysyhteistyöjärjestö Solidaarisuuden uusi Solidaarisuusteot-kampanja haastaa kaikki mukaan todistamaan, että valtaosa ihmisistä niin Suomessa kuin maailmalla on solidaarisia. Kaksikielinen kampanja – Solidaarisuusteot / Insatser för solidaritet – kannustaa ihmisiä tekemään, näkemään ja jakamaan solidaarisuustekoja omassa arjessaan. Tavoitteena on kerätä 5 000 tekoa Suomesta ja maailmalta. Kampanja käynnistyy 19.3. Soundeja Solidaarisuudelle -tukikeikalla.

”Solidaarisuudella on pitkä kokemus oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon edistämisestä köyhissä ja hauraissa maissa. Solidaarisuusteot-kampanjalla tuomme näkyväksi sen, että ihmiset auttavat toisiaan ja tekevät toisilleen hyvää kaikkialla maailmassa, niin Suomessa kuin kehitysmaissa. Köyhyys ei vähennä välittämistä, eikä suvaitsevaisuus ole kadonnut Suomesta”, Solidaarisuuden toiminnanjohtaja Miia Nuikka painottaa.

”Suomessa solidaarisuustekoja ja yhdessä tekemistä tarvitaan nyt ehkä enemmän kuin koskaan. Tekemällä ihmisten välisen tuen ja ilahduttamisen näkyväksi voimme synnyttää uutta välittämistä ja suvaitsevaisuutta”, Miia Nuikka innostaa.

Kampanjan tavoitteena on kerätä 5 000 solidaarisuustekoa eri puolilta Suomea ja maailmaa. Solidaarisuustekoja ovat kaikki käytännön teot, joita ihmiset tai yhteisöt tekevät tukeakseen tai ilahduttaakseen toisiaan. Kuka tahansa voi osallistua kampanjaan tekemällä tai bongaamalla solidaarisuusteon tai kertomalla itselle tehdystä solidaarisuusteosta videon, kuvan, tekstin tai perinteisen postikortin muodossa. Solidaarisuusteot kootaan kampanjasivustolle, jolla voi myös tutustua muiden tekoihin Suomesta ja maailmalta.

Solidaarisuusteot-kampanja haluaa levittää suvaitsevaisuuden ilmapiiriä sekä lisätä ymmärrystä ja uteliaisuutta muiden arkea ja kulttuureja kohtaan:

”Tiedotusvälineitä seuraamalla köyhistä maista voi syntyä masentava tai lohduton kuva. Kampanjassa kannustamme ihmisiä kumppanimaissamme Nicaraguassa, Somalimaassa ja Ugandassa kertomaan kohtaamistaan tai tekemistään solidaarisuusteoista. Myös äärimmäisessä köyhyydessä elävät ihmiset tukevat ja auttavat toisiaan, myös hyvin luovasti ja lukuisin eri keinoin”, Nuikka pohtii.

Solidaarisuusteot-kampanja käynnistyy tasa-arvon päivänä 19.3. Soundeja Solidaarisuudelle -tukikeikalla. Lavalle astuvat upeat suomalaisartistit Samae Koskinen, Pikku Kukka ja Ville Leinonen ja illan juontavat Radio Helsingistä tutut Tuuli Hongisto ja Pauliina Siniauer. Helsingin Kuudennella linjalla järjestettävälle keikalle voi ostaa valitsemansa hintaisen solidaarisuuslipun. Keikan tuotto käytetään Solidaarisuuden työhön tasa-arvon puolesta Nicaraguassa, Ugandassa ja Somalimaassa.

Tule mukaan Solidaarisuusteot-kampanjaan – jaa solidaarisuustekoja suvaitsevaisen maailman puolesta!

• Jaa solidaarisuustekosi kampanjasivustolla: www.solidaarisuusteot.fi / www.insatserforsolidaritet.fi

• Solidaarisuusteon voi myös jakaa Twitterissä tai Instagramissa käyttämällä tunnisteita #solidaarisuusteot tai #insatserförsolidaritet. Teot päivittyvät kampanjasivustolle.

• Soundeja Solidaarisuudelle -tukikeikka Kuudennella linjalla ke 19.3. Lue lisää!

• Solidaarisuustekoja kerätään myös muun muassa näissä tapahtumissa:
– Sosiaalifoorumi 26.-27.4.2014, Helsinki
– Borgå vårmarknad, Porvoon kevätmarkkinat 22.5.2014, Porvoo
– Maailma kylässä -festivaali 24.-25.5.2014, Helsinki
– Työväen Musiikkitapahtuma 25.-26.7.2014, Valkeakoski

Miia Nuikka, toiminnanjohtaja, Solidaarisuus
puh. 040 518 4345, miia.nuikka(at)solidaarisuus.fi

Siru Aura, viestintäpäällikkö, Solidaarisuus
puh. 050 366 3000, siru.aura(at)solidaarisuus.fi

www.solidaarisuusteot.fi
www.insatserforsolidaritet.fi

Solidaarisuus tekee sukupuolten välistä tasa-arvoa, ihmisarvoista työtä ja toimeentuloa sekä kansalaisyhteiskuntia vahvistavaa kehitysyhteistyötä Nicaraguassa, Ugandassa ja Somalimaassa. Solidaarisuus on ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö sekä Vastuullinen Lahjoittaminen ry:n jäsen.