Etusivu » Ajankohtaiset » Uutiset » TIEDOTE Solidaarisuusteot: Naisvoimaa Ugandan osuuskunnista -valokuvanäyttely Helsingin rautatieasemalla

Solidaarisuus järjestää Helsingin rautatieaseman Postihallissa syyskuussa (16.-27.9.2014) Anna Aution valokuvanäyttelyn ”Solidaarisuusteot: Naisvoimaa Ugandan osuuskunnista”. Näyttely kertoo ugandalaisten pienviljelijöiden arjen solidaarisuusteoista.

Edith Nalubowa Ugandasta. Kuva: Anna Autio.

Solidaarisuus parantaa Ugandan pienviljelijöiden toimeentuloa vahvistamalla osuuskuntia Myanzin alueella. Ganyanan naisten tuottajaosuuskunta perustettiin vuonna 2010 kahdeksantoista naisen voimin. Nyt osuuskuntaan kuuluu jo yli 30 naista. Valokuvaaja Anna Autio kuvasi osuuskunnan pienviljelijänaisia Ugandassa syksyllä 2013.

”Oli vaikuttavaa kohdata nämä vahvat naiset ja nähdä omin silmin, miten osuuskunta oli saanut heidät jaloilleen”, Autio kertoo.

Valokuvanäyttely on osa Solidaarisuusteot / Insatser för solidaritet -kampanjaa, joka kannustaa ihmisiä tekemään, näkemään ja jakamaan arjen solidaarisuustekoja. Näyttelyssä kerrotaan osuuskunnan naisten solidaarisuusteoista:

”Kun menetin poikani vuonna 2012, osuuskunnan jäsenet osallistuivat hautajaisten kustannuksiin. He lohduttivat minua, surivat kanssani, valmistivat ruokaa surijoille ja tiskasivat puolestani. Tunsin, että minulla on todellisia ystäviä ja sisaria”, kertoo 39-vuotias seitsemän lapsen äiti Edith Nakafeero.

Solidaarisuuden kehitysyhteistyöhankkeessa vahvistetaan osuuskunnan naisten osallistumista ja taloudellista asemaa. He saavat koulutusta niin viljelytekniikoista kuin markkinoinnista.

”Hallitsen nykyään hyvin tilani tuloja ja menoja. Hankkeen tarjoaman koulutuksen ansiosta osaan laatia budjetteja. Meidät oli kasvatettu keittiötöihin, mutta nyt pystymme tekemään töitä kuin miehet”, kertoo 67-vuotias tuottajaosuuskunnan puheenjohtaja Florence Namwanje.

Solidaarisuuden ja Anna Aution valokuvanäyttely ”Solidaarisuusteot: Naisvoimaa Ugandan osuuskunnista” Helsingin rautatieaseman Postihallissa 16.–27.9.2014. Vapaa pääsy. Tervetuloa!

Avajaiset 16.9.2014 klo 15.00-17.00

15.00 Mbalax/Sabar -tanssiesitys Elielinaukiolla, Afrika Akay Degg
15.10 Tervetuloa, Miia Nuikka, Solidaarisuuden toiminnanjohtaja
16.00 Mbalax/Sabar -tanssiesitys Elielinaukiolla, Afrika Akay Degg
Solidaarisuusteot-partio päivystää Elielinaukiolla – tervetuloa jakamaan solidaarisuustekoja ja tutustumaan kampanjaan!

Siru Aura, viestintäpäällikkö, Solidaarisuus
puh. 050 366 3000, siru.aura(at)solidaarisuus.fi

Anna Autio, valokuvaaja
puh. 040 562 1781, info(at)annaautio.com

Anna Autio on helsinkiläinen valokuvaaja. Hän on opiskellut valokuvataidetta Taideteollisessa korkeakoulussa (Aalto). Autio työskentelee freelancer-valokuvaajana sekä itsenäisenä taiteilijana. Aution teoksia on ollut esillä niin Suomessa kuin ulkomailla. www.annaautio.com.

Solidaarisuus on kehitysyhteistyöjärjestö, joka tekee sukupuolten välistä tasa-arvoa, ihmisarvoista työtä ja toimeentuloa sekä kansalaisyhteiskuntia vahvistavaa kehitysyhteistyötä Nicaraguassa, Ugandassa ja Somalimaassa. Solidaarisuus on ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö sekä Vastuullinen Lahjoittaminen ry:n jäsen.

– Osallistu Solidaarisuusteot-kampanjaan: www.solidaarisuusteot.fi, www.insatserforsolidaritet.fi, #solidaarisuusteot, #insatserförsolidaritet
Valokuvanäyttely Facebookissa